طراحی یک منوی رستوران با Photoshop

دوستان گرامی فتوشاپ همواره با قدرت بسیار بالا و فراتر از حد تصور خود همگان را شیفته و فریخته خود ساخته است. امروز با آموزشی بسیار جالب، زیبا و سطح متوسط در رابطه با این نرم افزار قدرتمند رسیدیم. پیشنهاد می کنم حتما نگاهی به این آموزش بیندازید. بدون شک این آموزش پر آموزش نکات جالب و جدید برایتان خواهد بود.

دانلود pdf آموزش

لوازم مورد نیاز قبل از شروع کار:  مداد و کاغذ! همیشه این را به یاد داشته باشید قبل از اینکه بخواهید طرحی را آماده کنید ابتدا آن به صورت کلی آن را بکشید. در زیر طرح اولیه من را می بینید که به سرعت آماده اش کردم. طرح من دو بخش دارد، روبه رو و طرح پشت آن. سایر بخش ها را نیز در طرح زیر مشخص کردم تا حالت کلی کار برایم مشخص باشد.

مرحله ۱: یک صفحه فتوشاپ بوسیله منوی file >new  باز کنید. قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرید که کارتان باید چه سایز و ابعادی داشته باشد. فعلا ما به تنظیمات زیر نیاز داریم. در تصویر اول ابعاد اولیه را نشان داده ام که باید اعمال کنیم، اما چون کاغذ از وسط تا می خورد ابعاد خود را باید دوبرابر کنیم. پس از اعمال تنظیمات درون تصویر ok  کنید.

مرحله ۲: حالا ما طرح کلی را داریم اما باید برای تعیین محدوده برای آن از ابزار خط کش استفاده کنیم، برای این کار کلید های CTRL+R را از روی کی برد فشار داده و اطراف طرح را با خط کش تنظیم کنید. حالا به گزینه Image > Canvas Size  بروید و به top,buttom,left, right  سایز ۱٫۸ اینچ بدهید. در پایان بار سه خط کش را با فواصل مساوی به وسط صفحه بکشید.

طراحی پس زمینه ابتدا  باید یک گرادیانت بوجود بیاوریم. برای این کار به Layer > New Fill Layer > Gradient  بروید و برای رنگ بنفش و مشکی به ترتیب تنظیمات زیر را اعمال کنید. بنفش (C:80, M:100, Y:30, and K:25), مشکی (C:70, M:70, Y:70, and K:95)

مرحله ۴: حالا باید به پس زمینه خود افکت دهیم. برای این کار یک لایه جدید بالای لایه گرادیانت بوجود آورده، رنگ زمینه را مشکی و پس زمینه را سفید کنید سپس به Filter > Render > Clouds بروید و Mode  لایه را به حالت overly  تغییر دهید. حالا به Filter > Blur > Motion Blur بروید  و مقادیر را طبق تصویر زیر وارد کنید. پس از آن کلید CTRL+L  را از کی برد بزنید و دوباره با توجه به تصویر به آن مقدار دهید.

مرحله ۵: (توجه: قبل از انجام این مرحله باید حتما آشنایی کافی با ابزار Pen داشته باشید) بوسیله ابزار PEN  شکلی همانند زیر بکشید و رنگی با این مشخصات C:10, M:15, Y:0, and K:0 به آن بدهید. آن را در یک گروه با نام “Curves Right” قرار دهید و تا لایه هایی که در ادامه می سازیم در همین قسمت قرار دهید. پس از این کارها به Layer > Layer Mask > Hide All بروید و مطابق شکل بخش های اضافی را پاک کرده و تنظیمات زیر را اعمال کنید.

مرحله ۶: از Curves  خود چندین کپی بگیرید و آنها را بچرخانید سپس همه را کمی به عقب برده و دوباره مرحله ۵ و ۶ را برای سمت چپ کار نیز اعمال کنید تا شکلی مانند زیر بدست آید.

مرحله ۷: یک لایه بالای لایه  “ceurvs” بوجود آورده و یک دایره با ابعاد کوچک و صورتی رنگ بوجود بیاورید. به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید. در پنجره بازشده yes  بزنید. Radius را روی ۵۰ قرار داده و ok  کنید. Opacity را روی ۲۵ قرار دهید. حالا یک گروه بوجود آورده و از دایره چند کپی بگیرید و همه را در یک گروه بگذارید. مرحله ۷ را برای هر دو طرف اعمال کنید.

مرحله ۸: برای این مرحله شما نیاز به براش ستاره دارید. پس از دانلود، آن را وارد فتوشاپ کنید و تنظیمات زیر را به آن بدهید سپس به صورت تصادفی در مناطقی که به نظرتان مناسب است براش بزنید. در پایان Opacity را روی ۷۰ قرار دهید.

اضافه کردن نام مرحله ۹: حالا به بخش طراحی لوگو و نام گزاری طرح رسیدیم. البته نمی توان آن را لوگو گذاشت اما خب..، من نام VIOLET  را برای طرح خود انتخاب کردم. کلید “T”  را از روی کی برد فشار دهید و در بخش مورد نظر طرح آن را اعمال و تنظیمات زیر را به آن دهید. سپس حرف “O”  انتخاب کرده و با توجه به تصویر تنظیمات مرتبط  را اعمال کنید.

مرحله ۱۰: در این مرحله می بایست به سایه دادن به نوشته بپردازیم. برای این کار از لایه لوگوی خود کپی گرفته و آن را برعکس کنید. سپس به Layer Mask > Hide all بروید و یک گرادیانت مطابق تنظیمات زیر به آن بدهید.

مرحله ۱۲: حالا برای کامل کردن طرح باید عبارت “coffee” را به آن اظافه و تنظیمات زیررا به آن دهیم.

مرحله  ۱۳، ۱۴:

طرح خود را یک بار با لوگو و یک بار بدون لوگو با دو نام متفاوت مطابق شکل ذخیره کنید.

مرحله ۱۵: تصویر فنجان قهوه را در فتوشاپ باز کنید. بر روی لایه بکگراند دوبار کلیک کنید تا قابل ویرایش شود. سپس از ابزار PEN  در حالت PATCH  MODE  استفاده کنید. دور تا دور فنجان را با ابزار پن انتخاب کرده و به Layer > Vector Mask > Current Path بروید . بخشهای اضافی را نیز برش دهید و تنظیمات را مطابق شکل زیر اعمال کنید.

مرحله ۱۶: لایه فنجان قهوه را انتخاب و روی آن کلیک راست کرده و گزینه Rasterize Layer را انتخاب کنید. سپس نام فنجان قهوه را به “coffee shop”  تغییر دهید. سپس مرحله ۱۰ را تکرار کنید.

مرحله ۱۷: برای زیباتر کردن طرح می بایست پایه فنجان را واقعی تر جلوه دهیم. برای این کار بوسیله Ellipse Tool یک بیضی بین دولایه فنجان بکشید. سپس به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید و Radius  را روی ۳۵ قرار دهید.

مرحله ۱۸: احساس کردم فنجان ما همخوانی خوبی با طرح ندارد در نتیجه تصمیم به دستکاری رنگ آن گرفتم. شما هم به میل خود می توانید رنگ طرح را تغییر دهید.

اضافه کردن دود: حالا می بایستی دود را به طرح خود اضافه کنیم. برای این کار تصویر دود را انتخاب کنید و و روی لایه بکگراند آن دو بار کلیک کنید تا باز شود. کلید های CTRL+I  را از کیبرد فشار دهید تا رنگ ها تغییر کند. سپس CTRL+ U  را بزنید و رنگ بنفش به آن بدهید. حالا باید تصویر دود را از پس زمینه جدا کنیم. برای این کار از Red channel  کپی می گیریم. سپس CTRL +A و CTRL+C می زنیم و لایه کپی گرفته شده را پاک و به جای لایه اصلی می گذاریم.(به تصویر دقت کنید)

مرحله ۲۰: لایه دود را وارد طرح اصلی نمایید. نام آن را “Smoke” قرار دهید. یک ماسک به آن بدهید و بخش های اضافی را پاک کنید. سپس به Filter > Blur > Gaussian Blur بروید  و  radius را روی ۳۵ قرار دهید.

مرحله ۲۱: در این مرحله برای زیباتر شدن دود باید به آن یکسری جلوه ها دهیم. برای این کار مراحل ۷ و ۸ را تکرار می کنیم. سپس همه را در گروه فنجان قهوه قرار دهید. تبریک میگم. طراحی کار به پایان رسید. خسته نباشید.


توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<