۱۰ نکته مهم که باید در عکاسی دیجیتال رعایت شود

بارها اقدام به عکاسی با دوربین های دیجیتال کرده اید که احتمال زیاد فقط کار زوم و فشردن دکمه عکس گرفتن را بر عهده داشته اید . بسیاری بر این باورند که تمام کار بر عهده دوربین است و کار ما فقط فشردن دکمه است در ادامه مطالبی را به اشتراک می گذاریم که در ارتباط با همین بحث است.

برای کمک به شما و از اتوماتیک در آمدن عکس ها ۱۰ نکته را در ادامه بر خواهیم شمرد.

۱-همیشه رنگها را گرم کنید.

آیا تا بحال متوجه شده اید که عکس هایتان بعضی وقتها سرد و بی روح هستند؟ اگر چنین احساسی دارید، بدانید که شما تنها نیستید. تراز سفیدی (White Balance) پیش فرض برای دوربین های دیجیتال روی حالت اتوماتیک تنظیم شده است که برای بیشتر وضعیت ها نیز مناسب است، ولی معمولا کمی تمایل به رنگهای سرد دارد.
وقتی در حال عکاسی از چهره و یا منظره در هوای آزاد هستید، سعی نمایید تراز سفیدی دوربین را از حالت اتوماتیک به حالت ابری (Cloudy) تغییر دهید. بله ابری! چرا؟ این حالت مثل اینست که یک فیلتر ملایم گرم کننده رنگ را روی دوربین خود نصب کرده باشید. د راین حالت رنگهای قرمز و زرد قوی تر شده و تصاویر گرمتری به دست می آید.

در ادامه فرق تصاویر اتوماتیک و دستی را می بینید.

تصویر بالا در حالت اتوماتیک دوربین می باشد.

تصویر بالا با ثبت تغییرات می باشد.

۲-تا امکان دارد از فیلتر قطبی کننده (پولاریزه) استفاده نمایید.

اگر می خواهید به عکس های خود جانی ببخشید از فیلترهای پولاریزه استفاده نمایید. این فیلتر، جزو لوازم واجبی است که باید هر عکاسی برای گرفتن عکس منظره و عکاسی در هوای آزاد همراه داشته باشد. این فیلتر با کاهش درخشندگی بیش از حد و حذف انعکاسهای ناخواسته باعث به دست آمدن تصاویری با رنگهای غنی تر و اشباع تر بخصوص در آسمان می شود.
چی؟ دوربین شما قابلیت نصب فیلتر را ندارد؟ اصلا مهم نیست! من سالهاست که از این حقه در دوربین اتوماتیک خودم استفاده می کنم. اگر یک عینک آفتابی با کیفیت دارید، به سادگی از آن به عنوان فیلتر پولاریزه استفاده نمایید. شیشه عینک را تا جایی که ممکن است به لنز دوربین نزدیک کنید و قبل از گرفتن عکس در مانیتور دوربین دیده نشدن قاب عینک در تصویر را بررسی کنید.

تصویر بالا بدون فیلتر است.

عکس با عبور از فیلتر در بالا مشاهده می شود.

۳-گرفتن عکس های پرتره درخشان در هوای آزاد.

یکی از مشخصات بسیار جالب دوربین های دیجیتال که ناشناخته مانده مد fill Flash یا فلاش روشن است. با زدن فلاش هر جا که شما تشخیص دهید بجای اینکه هر جا که دوربین تشخیص دهد یک قدم مهم به سمت گرفتن عکس های عالی در هوای آزاد برداشته اید.
در حالت فلاش روشن، دوربین ابتدا برای صحنه پشت تصویر نورسنجی می کند و سپس به اندازه ای فلاش می زند که پرتره مورد عکاسی شما را روشن نماید. نتیجه یک عکس در حد حرفه ای است که همه چیز در آن دارای ترکیبی مناسب به نظر می آید. عکاسان عروسی از این استفاده زیادی می برند.

۴-مد ماکرو را از یاد نبرید.

آیا تا بحال کودکی را که برای اولین بار در علفها قدم می زند دیده اید که با چه دقتی برای کشف ناشناخته ها جلو و پشت پای خود را نگاه می کند؟ وقتی شما به زمین خیلی نزدیک شوید، اجتماعی از موجودات عجیب و غریب را خواهید دید که تا بحال هرگز متوجه آنها نشده اید!
برای دیدن این شگفتیها لازم نیست در باغ یا حیاط پشتی با شکم روی زمین دراز بکشید! فقط کافی است مد ماکروی دوربین خود را فعال نموده و به جستجوی موجودات ریز دنیای اطراف خود بپردازید. دستاورد شما از این کار تصاویری جدید از موضوعاتی است که تا بحال عکسی از آنها نگرفته بودید!
حتی ساده ترین شئ د رمد ماکرو جاذبه جدیدی دارد. و جالبترین بخش این داستان این است که انجام این کار با دوربین های دیجیتال بسیار راحت است.

۵-اهمیت خط افق را از یاد نبرید.

دلایلی مبهم بیشتر افراد، هنگامیکه از LCD دوربین برای عکاسی استفاده می کنند سعی دارند که دوربین را در حالت افقی نگه دارند. معمولا نتیجه بدست آمده غروبی کج، منظره ای یک وری یا برجی کج است!
بخشی از مشکل از آنجا ناشی می شود که دوربین شما هنگام نمایش منظره ای وسیع روی صفحه دو اینچی نمایشگر دچار کمی اعوجاج می باشد! ممکن است درختها به چشم صاف دیده شوند، ولی روی مانیتور دوربین شما حالتی کمانی داشته باشند.

۶-کارت حافظه با ظرفیت مناسب بخرید.
هنگامی که برای خرید یک دوربین دیجیتال برنامه ریزی می کنید، خرید یک کارت حافظه اضافی را هم در بودجه خود لحاظ نمایید. چرا؟ چون کارت حافظه برای دوربین شگفت انگیز شما حکم یک کیف پر از خوراکی برای شما هنگام گرسنگی شدید را دارد!
برای یک دوربین ۲ مگاپیکسلی حداقل به ۶۴MB، برای ۳MP حداقل به ۱۲۸MB و برای دوربین ۴MP و بالاتر حداقل به ۲۵۶MB و بالاتر حافظه نیاز خواهید داشت. با این انتخاب تقریبا می توان مطمئن شد که بخاطر پر شدن حافظه دوربینتان از گرفتن یک عکس دیگر محروم نخواهید شد.

 

۷- همیشه با رزولوشن بالا عکس بگیرید.
یکی از مهمترین دلایلی که می گویم حافظه بالا برای دوربین تان بخرید اینست که بتوانید با حداکثر رزولوشن دوربین عکس بگیرید. اگر برای خرید یک دوربین ۳MP پول خرج کرده اید برای پولتان ارزش قائل شوید و عکس ۳MP بگیرید. و با استفاده از با کیفیت ترین تنظیم فشرده سازی دوربین عکس ها را ذخیره نمایید، نه با فشرده ترین حالت.
چرا نباید با پایین آوردن کیفیت فشرده سازی و رزولوشن، تصاویر بیشتری را روی حافظه جای داد؟ چون شما هیچگاه آگاه نیستید که کدام عکس شما ممکن است جزو منتخب بهترین عکس های قرن ۲۱ شود!! و اگر شما عکسی زیبا را با دقت ۴۸۰*۶۴۰ گرفته باشید، به مفهوم اینست که فقط می توان پرینتی به اندازه یک عکس پرسنلی از آن گرفت، نه به اندازه ای که قابل ارائه در هیچ موزه یا نشریه ای باشد.

 

۸-سه پایه مناسب را فراموش نکنید.
من اتفاقی شنیدم که کسی می گفت:” او باید یک عکاس واقعی باشد. چون از سه پایه استفاده می کند!”. خوب، بهر حال استفاده کردن یا نکردن از سه پایه دلیلی بر عکاس بودن کسی نیست. ولی در شرایط خاص این موجود سه پایه لنگ دراز خیلی بدرد می خورد!
مشکل در این است که به همراه بردن سه پایه مثل تحمل ریگ در کفش است! معمولا سه پایه ها حجیم، سنگین، و بعضی وقتها ناامید کننده هستند و با تصور آنها عبارت “بلای لازم” به ذهن خطور می کند!! (حیونکی سه پایه ها!!)
ولی خبرهای خوش نیز وجود دارد و آن تولید سه پایه های بسیار کوچک و جمع و جور است که در جیب جا می شود و شما را قادر می سازد تا در شرایط خاص دوربین خود را با آن ثابت نمایید. بدین منظور می توانید دوربین خود را روی یک بلندی هموار مثل میز یا تخته سنگ گذارده و یا با استفاده از گیره یا بند این سه پایه را به یک شاخه یا میله ببندید و دوربین خود را به آن متصل نمایید.

 

۹-از تایمر دوربین لذت ببرید
اکنون با داشتن سه پایه می توانید از یکی از تواناییهای کم استفاده که تمام دوربین ها دارند، استفاده نمایید: تایمر دوربین. تایمر گرفتن عکس را با یک تاخیر تا ۱۰ ثانیه پس از فشردن شاتر انجام می دهد و یکی از مشکلات شایع عکس ها که غایب بودن عکاس است را حل می کند.
خب این گناه شما نیست که تاریخ نگار فعال خاندان خود شده اید که باید چهره منورتان از تمام عکس های یادگاری خانوادگی غایب باشد!! یا اینکه برای حاضر بودن در عکس مجبور شوید دوربین تان را به دست غریبه ها بسپارید که به زمین بزنند یا از آن بدتر، با دروبین شما شروع به مسابقه دوی سرعت کنند!!
بجای این همه دردسر، سه پایه محترم را در آورده، تنظیم های لازم را روی دوربین انجام داده و تایمر دوربین را فعال نموده و عکس دلخواهتان را بگیرید. در چنین مواقعی معمولا روشن کردن فلاش برای اطمینان از نور کافی در تمام صحنه مفید است. ضمنا مطمئن شوید که نقطه فوکوس دوربین روی یک نفر در گروه تنظیم شده باشد نه در نقطه ای در منظره پشت افراد، که در این صورت درختانی واضح و اعضای خانواده ای تیره و تار خواهید داشت!

 

۱۰-عکس آب را با حرکت آهسته بگیرید.
من از خانواده ای هستم که کمتر می توان با عکسی هنری آنها را تحت تاثیر قرار داد. یکی از استثنائاتی که اخیرا روی داد این بود که خواهرم یک سری از عکس هایی که از آب گرفته ام را همانند یک نقاشی زیبا توصیف کرد. این برای من یک تعریف بزرگ به حساب می آمد!!
آنچه که او را به واکنش برانگیخت یکی از انواع عکاسی مورد علاقه من می باشد: عکسی از آب متحرک با سرعت پایین. با پیدا کردن یک موقعیت و ترکیب مناسب از آب در حال حرکت و سپس باز نگه داشتن شاتر برای یکی دو ثانیه ، عکسی جالب که دارای منظره ای واضح و زیبا و آبی مات و متحرک است به دست می آید.

توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<