اصلاح و جلوگیری از انحراف رنگ در عکاسی

وقتی عکس هایتان را به دقت بررسی می کنید،اغلب هرعکاسی در وضعیتی مانده که خود را در میان هاله هایی از رنگ دیده(معمولاً ارغوانی،سبز یا قرمز) که اطراف جسم اصلی و مشخص دیده می شود.این نوع اپتیک های غیر متعارف معمولاً در حاشیه ها و لبه ها بیشتر شناخته شده هستند و دیده می شوند، و به نام انحراف رنگ شناخته می شوند.در این مقاله ما علت این امر را پیدا می کنیم و نیز راه آسان جلوگیری از این قضیه را خواهیم آموخت.

مروری اجمالی به این آموزش :

– انحراف رنگ چیست؟
– شکل فیزیکی آسان
– لنز دوربین و انحراف رنگ
– چطور از آن در روی زمینه جلوگیری کنیم؟
– چطور آن را در فتوشاپ اصلاح کنیم؟.

انحراف رنگ چیست؟
انحراف رنگ پدیده ای است بصری. و دلیل آن این است که دوربین ها قادر نیستند بین طول موجهای مختلف نوری متمرکز شوند.(در این مورد عکس حساس) در راستای تولید یک عکس بی عیب و نقص حلقه ای از نور را می بینیم که اصلاً خوب نیست.
این نکته بخصوص وقتی عکس با کنتراست بالا و عکسبرداری با روزنه نا محدود است بسیار قابل توجه می شود مانند وضعیتی که در عکس موجو در پایین وجود دارد.جایی که دست های مجسمه در مقابل روشنایی آسمان قرار گرفته است لبه های ارغوانی را در این مورد بد به نمایش می گذارد.

1

قابل ذکر است که لبه های رنگی می توانند به وسیله عوامل دیگر نیز به وجود آیند.مثلاً بوسیله،نور نامنظم لنز یا حساسیت دوربین به طول موج های مختلف نور اما از آنجا که انحراف رنگی یک مورد عمده و معمول است آنرا دلیل اصلی این مقاله قرار می دهیم

شکل فیزیکی آسان
همانطور که می دانید لنزهای DSLR مجموعه قطعاتی با تجهیزات پیچیده هستند که به منظور آسانی و راحتی کار مورد استفاده قرار می گیرد.بیاید به آنها به چشم یک قطعه مجزا از عینک نگاه کنیم.
وقتی نور به به لنز برخورد می کند شکست پیدا می کند و جهت نور را تغییر می دهد.همانطور که بسیاری از افراد می دانند،هنگام نگاه کردن به رنگین کمان ،نوری که قابل رویت است شامل طول موج های مختلفی است که به صورت رنگهای متنوع مشاهده می شود. آنچه در این وضعیت اتفاق می افتد این است که طول موج های مختلف بوسیله عدسی های متفاوت خم می شوند و این باعث می شود که آنها از هم دور شوند(یک پدیده طبیعی که به نام تجزیه نور شناخته می شود) و همانطور که درنمودار زیر مشاهده می شود به سطوح مختلف برخورد می کند.

 

این باعث می شود که حسگر، رنگ های از دست رفته را بنابر نقاط و لکه های مشخص نتیجه شده از انحراف رنگ ، برگزیند.

به این نکته توجه کنید :
انحراف رنگ معمولاً کم و بیش در وسط قاب مشاهده می شود و آنچه در گوشه عکس باشد خیلی سخت تر می شود.

لنز دوربین و انحراف رنگ
به خاطر این مشکل عدسی ساز ها، به دنبال راه هایی برای کاستن واگرایی امواج نوری هستند.ارزانترین راه حلی که معمولاً توسط کاربران بصری استفاده می شود چیزی شبیه به جعبه لنز ۱۸-۵۵mm معمولی است و به صورت achromatic lens design (طرح عدسی های بی رنگ) شناخته می شود. با استفاده ازلنز های ثانویه ای و پراکنش متفاوت نسبت به لنز های اصلی سعی میکنند تا پرتو های نور همگرا را به منظور اصطلاح انحراف کروی و رنگی به کار برند. و نور وقتی از میان لنز اولیه می گذرد متحمل شکست شود.با این حال این فرایند کاملاً بی نقص نیست و با همین عیوب کم هنوز مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر زیر یک نمودار ساده شده برای اثبات چگونگی عملکرد لنزهای بی رنگ است :


چیزی که در بیشتر لنزهای آخر مورد استفاده است achromatic lens design (طرح لنز های بی رنگ) سومین اصلی است که اضافه میشود، و آن، اصلاح انحراف های بعدی است.

تصویر زیر یک نمودار ساده شده برای اثبات چگونگی عملکرد لنزهای بی رنگ لایه سوم نمایش می دهد :

 

در مجموع در این طرح لنز هایی شبیه به Canon EF 70-200mm F2.8L IS (و همه لنزهای L و لنزها دیگر،مربوط به این مطلب) شیشه های تجزیه نور زیاد-کم می شود که همچنان که از اسمش پیداست می تواند طول موج های مختلف را به صورت بسیار زیاد یا کم که در این مسئله وجود دارد،تجزیه و پراکنده کند. چونکه معمولاً موادی با انتشار کم مثل فلوریت استفاده می شود،ارزش لنزهای آخری کمی بالا برده می شود. و این مشخص می کند که چرا آنها در مکان اولیه خود آنقدر با ارزش هستند.
چطور از آن در روی زمینه جلوگیری کنیم؟

۱ – جلوگیری ازوضعیت کنتراست بالا
این می تواند شبیه یک no-brainer به نظر بیاد اما واقعاً می تواند به کم ارزش جلوه دادن نقائص طرح های بصری کمک کند، مخصوصاً اگر کاربر از لنزهایی در سطح آنچه ما با آنها کار می کنیم استفاده کند ، به طور معمول گمان می رود که حصارها ، شاخه درخت ها و عکاسی از سوژه ای در روشنایی آسمان را در بربگیرد.

۲ – روزنه دوربین رو ببندید
وقتی سوژه ای می بینی، که برایت بسیار اغوا کننده است که از روزنه عریض و باز دوربین استفاده کنی تا یک jتصویر زیبا بگیری،اگر سوژه دارای لبه و کناره باشد باید سعی کنی که روزنه را کم کم ببندی تا جایی که کاملاً بسته شود.این موضوع به خوبی به کمتر کردن انحراف کمک خواهد کرد.

۳ – از زوم کردن بی نهایت لنزها خودداری کنید.
نه تنها در زندگی بلکه در عکاسی هم بر میانه روی تأکید می شود.زوم کردن لنزها وقتی نتیجه عالی می دهد که به طور میانه بر روی درجه مرکزی و کانونی زوم شود.به طور مثال وقتی از زوم ۷۰-۲۰۰mm استفاده می شود، نتیجه عکاسی در۱۳۵mm خیلی بهتر از ۲۰۰mm میشود.

۴ از زوم زیاد لنزها خودداری کنید
در صورتی که شما نخواهید وزنه سنگینی را حمل کنید،مثل وقتی که به تعطیلات می روید،از زوم زیاد در تمام موارد خودداری کنید.آنها در انتهای عریض خود انحراف رنگ بسیار وحشتناکی دارند.به صورت متناوب لنزهای درجه یک تهیه کنید به خاطر اینکه آنها به طور عمده به صورت بهینه ساخته می شوند و دیدن اجسام مصنوعی( artifacts) را کاهش می دهد و به طور نسبی ارزانتر و روشنتر هستند.

چطور آن را در فتوشاپ اصلاح کنیم؟
بعد از اینکه عکس را در فتو شاپ باز کردید به این ترتیب عمل کنید
Filter -> Distort -> Lens Correction

 

در سمت راست صفحه  باید تنظیمات کنترل که به نام Chromatic Aberration است را پیدا کنید.

با توجه به عکسی که دارید ، شما باید سعی کنید که لبه ها رابا بهترین راهی که می توانید با استفاده از adjusting the sliders اصلاح کنید.برای انجام این کار به بهترین نحو ممکن باید مطمئن شوید که عکس را با بزرگ نمایی ۱۰۰% یا بیشتر مشاهده می کنید. شما مجبورید فقط یک یا دوتا از sliders  را حرکت دهید.تمام اینها به عکسی که شما با آن سر و کار دارید بستگی دارد.در این نمونه من باید هردو را حرکت بدهم.

حرکت دادن ( slider ) لغزنده ی Fix Red/Cyan Fringe (قرمز ثابت/حاشیه آبی تیره)  به سمت چپ حاشیه قرمز را اصلاح خواهد کرد و وقتی ( slider ) لغزاننده به سمت راست برود حاشیه آبی تیره را اصلاح خواهد کرد. همچنین ( slider ) لغزاننده Fix Blue/Yellow Fringe با روشی شبیه به این کار می کند.

محصول را به این زودی برداشت نکنید!
اگر شما به خاطر داشته باشید، انحراف رنگ بیشتر روی گوشه ها متمرکز می شود.نمودارهای فتوشاپ آنها را محاسبه میکند بنابراین مطمئن شوید که عکس را به صورت نسبی و معمول ویرایش کردید .و شما نتیجه خارق العاده ای را در مناطق دیگری از عکس به دست خواهید آورد.اول انحراف ها را اصلاح کنید بعد می توانید همیشه محصول را بچینید!!

تصویر زیر قبل و بعد از استفاده از فتوشاپ است :

توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<