ساخت عکس های قابل توجه و زیبا با کنتراست رنگی خوب برای عکاسان

بسیاری از عکاسان می دانند که چطور از کنتراست رنک در عکس هایشان بهره ببرند.کنتراست عکس ها را خیلی چشم نواز می سازد و می تواند حتی آنها را در نگاه اول خیلی عالی جلوه دهد.

آهنگ کنتراست

آهنگ کنتراست

خیلی از عکس های گرفته شده با tonal contrast خوب، بهتر شده اند.یک مثال خوب از tonal contrast نیمرخ را به صورت سیاه نشان دادن است.پیش زمینه کاملاً تاریک است در حالی که پس زمینه کاملاً روشن و واضح است.این خیلی خوب عمل می کند چون بین زمینه تاریک و روشن اختلاف فاحشی وجود دارد.

کنتراست رنگ

کنتراست رنگ

کنتراست رنگ خیلی اوقات کمتر استفاده می شود، چون خیلی از افراد به آن زیاد توجه نمی کنند.عکس گرفتن با کنتراست رنگ خوب خیلی سخت تر از tonal contrast است.اما این همیشه خیلی آسان بوده است.یک عکس با کنتراست رنگ خوب می تواند خیلی عالی به نظر برسد حتی بدون داشتن tonal contrast.بطور مثال در عکس سمت چپ عکس حتی با وجود tonal contrast کم خیلی خوب به نظر می رسد.

مشاهده تصویر در سایز اصلی کلیک کنید

کنتراست رنگ خوب چه می کند؟

کنتراست رنگ خوب وقتی که tonal contrast به سختی در دسترس باشد بسیار یک راه حل مناسب است.حتی یک قسمت کوچک با یک تضاد رنگ کم می تواند یک اختلاف بزرگ بسازد.در این عکس سمت چپ خیلی خسته کننده به چشم می آید اما وقتی به گل رنگ قرمز اضافه کنیم حالا خیلی جالب می شود.

چطور بهترین tonal contrast را بدست آوریم؟

بهترین tonal contrast شامل رنگ های مکمل(رنگ های متضاد) و با قابلیت اشباع بالا می شود.دو رنگ در سمت مخالف چرخه رنگها تقابل رنگها را می سازد.روش تاثیر اشباع رنگ ها آنها را در سرتا سر tonal contrast برجسته و شاخص میکند.

نمای کنتراست

در عکس زیر کنتراست رنگها بسیار خوب است چون همه در تضاد با هم هستند.این عکس load می شود پس دقت کنید که از دست ندهید.

مشاهده تصویر در سایز اصلی کلیک کنید

عکس زیر کنتراست رنگ کمی دارد اما خیلی عالی به نظر می رسد چون tonal contrast خوبی دارد. در ضمن، کنتراست رنگ پایین همیشه بد نیست.کنتراست رنگ پایین عکسها را آرام کننده می کند و برای عکس پایین بسیار خوب و مناسب است.

مشاهده تصویر در سایز اصلی کلیک کنید

می توانید عکس هایتان را به وسیله بالا بردن کنتراست رنگ ،خیلی قابل توجه و گیرا کنید.در عکس زیر نمونه ای داریم که کنتراست رنگ را مقایسه می کند.در کنتراست رنگ کم باعث می شود عکس خیلی گرفته و دلگیر شود.کنتراست رنگ زیاد عکس را گیرا و جذاب می کند.

مشاهده تصویر در سایز اصلی کلیک کنید

اشباع

اشباع رنگ روی شدت و قوت تاثیر عکس موثر است یعنی بیشتر جنبش رنگ و کنتراست رنگ موثر است.یک عکس رنگی می تواند به تونالیته و رنگ تفکیک شود.وقتی این دو را با هم ترکیب می کنی در پایان یک عکس رنگی منظم خواهی داشت.بالا رفتن کنتراست رنگ به این بستگی دارد که  اشباع رنگ نیز افزایش یابد.

مشاهده در سایز اصلی کلیک کنید

با اشباع کم، tonal contrastبیشتر نمایان و برجسته می شود و با اشباع رنگ زیاد کنتراست رنگ برجسته و زیاد می شود.

مشاهده تصویر در سایر اصلی کلیک کنید

سادگی

در ضمن کنتراست رنگ با توده رنگ کم و زیاد هم به خوبی عمل می کند.در عکس زیر،الگوی checkboard کنتراست ضعیف تری دارد زیرا رنگ های مشابه تفکیک می شود و بین مقدار عکس ها تساوی وجود دارد.(۵۰% نارنجی و ۵۰% آبی تیره). عکس سمت راست کنتراست قوی تری دارد چون فقط از دو ناحیه تشکیل شده و یکی از رنگها از دیگری بیشتر است.(۷۵% نارنجی و ۲۵% آبی تیره).

مشاهده تصویر در سایر اصلی کلیک کنید

اگر رنگهای دیگری را در عکس نشان بدهی کنتراست رنگ کمتر خواهد شد.
با وجود اینکه رنگهای ارغوانی و زرد رنگ های اصلی در عکس سمت چپ پایین هستند،رنگهای دیگر (قهوه ای روشن مایل به زرد و خاکستری،قرمز و آبی) عکس را کمتر پویا و متحرک نشان می دهد.عکس سمت راست یک نمونه خیلی خوب از کنتراست رنگ است.تعداد رنگ کمی وجود دارد و اختلاف بیشتر بین دو توده رنگ مکمل است.


توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<