معرفی ژست ها و حالت های بدن در عکاسی

ژست های عکاسی کم نیستند و از تنوع زیادی بسته به کارایی و مکان آن برخوردار هستند. در ادامه به معرفی بخشی از آن می پردازیم که به عکاس می آموزد در هر شرایطی چه ژستی بگیرد.

در این مقاله با توجه به آنچه گفته شد مثال هایی از ژست های اصلی با توجه به شخصیت ها، انواع بدن و جنسیت های مختلف  ارائه می دهیم

ژست اول – صاف ایستادن با احساسی از اعتماد و عزت نفس

۱- شانه ها صاف

۲- پاها به اندازه عرض شانه باز باشد

۳- شصت ها در جیب یا به کمر یا روی کپل باشد

۴- سر خیلی کم به عقب متمایل باشد

ژست دوم: نشستن غیر رسمی: بیانگر حالتی از راحتی و آرامش است

۱- روی یک صندلی نشسته

۲- پای جلویی را از زانو خم کنید

۳- پای عقبی را کمی به جلو دراز کنید

۴- دست پشتی خود را روی زانو قرار دهید

۵- پشتتان صاف باشد

ژست سوم – تکیه به دیوار: بیانگر حالتی طبیعی و غیر جدی است

۱- پشت خود را به دیوار تکیه دهید

۲- پای جلویی خود را کمی به دیوار نزدیک کنید یا می توانید آنرا به دیوار تکیه دهید ولی خیلی پا را بالا نیاورید

۳- دست جلویی در جیب قرار دارد

توجه داشته باشید که این حالت ها با این دید که سوژه عکاسی دقیقا روبروی دوربین قرار ندارد ترسیم شده است برای همین همیشه یک پا و یک دست به دوربین نزدیک تر از دیگری است.

در ژست گرفتن توجه به جزییات بسیار ضروری است. اگر ژست ها درست انتخاب نشوند سبب می شوند عکس غیر طبیعی به نظر بیاید. پس به خاطر داشته باشید جزییات همان متغییرهایی هستند که هر چه بیشتر به آن توجه داشته باشید عکس های زیبا تری خواهید گرفت. چرا عکس هایی که از مدل های عکاسی گرفته می شود اینقدر خوب به نظر می رسند؟ شاید فکر کنید چون افراد خوش تیپی هستند ولی علت اصلی این است که هر قسمت از بدن آنها جایی است که باید باشد.

شاید بگویید نمی خواهم اینقدر سوژه خودم را مقید کنم که مثل افراد عصا قورت داده یا معذب به نظر برسد! خوب شما حق دارید چاره کار این است که بلافاصله بعد از اینکه حالت های بدن او را تنظیم کردید شروع به عکاسی نکنید. بلکه فرصت دهید کمی عضلاتش شل شوند و از حالت سکون خارج شود و با این ژست خو بگیرد. از آنها بخواهید با این ژست راحت باشند.

خوب حالا که چند ژست آماده برای عکاسی دارید چه می کنید؟ آیا خود شروع به ژست گرفتن می کنید و این حالت ها را امتحان می کنید؟ این بسیار خوب است.

اما بد نیست بدانید که بسیاری از عکاسان حرفه ای که تخصص آنها عکاسی از افراد است دوره هایی برای مدل بودن می گذرانند این دوره ها را معمولا کسانیکه تئاتر یا مد می خوانند می گذرانند. خوب اگر می خواهید سوژه عکاسی شما بهتر ژست بگیرد بهتر است خودتان اول آنرا اجرا کنید تا اینکه بخواهید حرکت به حرکت به او بگویید چکار کند یا مجبور شوید با دست اعضای بدن او را درست کنید تا ژست مشتری شما طبیعی تر به نظر برسد.

اما چگونه می توان در طراحی ژست حرفه ای و ماهر شد؟

۱- تمرین، تمرین، تمرین. ابتدا باید بیاموزید چگونه خودتان ژست بگیرید. روبروی آینه بایستید و هر یک از ژست های زیر را تمرین کنید. اینقدر اینکار را ادامه دهید تا با این ژست ها احساس راحتی کنید.

۲- ژست هایی را تمرین کنید که شخصیت ها و حالت ها را نشان دهد. هر ژستی را نمی توان برای هر فردی بکار برد. هر کسی تعداد محدودی ژست مورد علاقه دارد که با استیل بدن او سازگار است.

۳- بدنبال هر چیزی باشید که طبیعی است.  اگر سوژه عکاسی شما احساس راحتی نکند و فکر کند در وضعیتی قرار دارد که دارد نقش بازی می کند در عکس هم طبیعی به نظر نخواهد آمد. با سوژه خود ارتباط برقرار کنید به او فشار نیاورید تا دقیقا همان ژستی را بگیرد که شما می خواهید. به او فرصت و فضا بدهید تا ریلکس و آرام شود. شما بهترین ژست را در میان حرکات او خواهید یافت ژستی که بیشترین احساس راحتی را داشته باشد.

بار دیگر می گویم که برای آموختن نحوه صحیح ژست گرفتن باید تمام آنچه را که در این مقاله و مقالات قبلی گفته شده است بار ها و بارها امتحان کنید و بخاطر داشته باشید تا اینکه خود صاحب سبک خواهید شد و در پایان صبور باشید و تلاش کنید. این مهارت بدون تمرین کامل نمی شود.

توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<