نکات ساده برای عکاسی از طبیعت

در اینجا نکاتی برای عکاسی از طبیعت بیان می شود. عکاسان بزرگ طبیعت از هر مکانی عکسی می گیرند که زیبایی آن را دوچندان می کند و برای این منظور از فنون عکاسی استفاده می کنند. با استفاده از لنز واید و برخی تنظیمات می توانید قسمت بیشتری از صحنه را در عکس بیاورید اما باید مراقب بود این کار باعث نشود همه چیز در عکس دور به نظر برسد. بعضی مواقع طبیعت به کمک شکا نیاز دارد اینجاست که فیلتر های عکاسی به کمک شما می آیند. نکاتی که در این مقاله برای عکاسی از طبیعت بیان می شود به شما کمک خواهد کرد از فرصت های عکاسی که برای شما پیش می آید حداکثر استفاده را بکنید. با سخنی از انسل ادامز شروع می کنیم:

شما عکس نمی گیرید، آنرا می سازید.

بلندی ها را از دست ندهید

قرار گرفتن در بلندی جاییکه تسلط و دید جامعی داشته باشید برای عکاسی از طبیعت ایده آل است. و اگر دوربینی دارید که کنترل کافی به شما می دهد ( مثلاً یک دوربین SLR ) می توانید دهانه لنز خود را روی f/11 یا f/16 قرار دهید تا همه چیز در دید شما باشد. برای این منظور باید وارد تنظیمات aperture شوید.

 

صبح زود از را برای عکاسی از دست ندهید

صبح زود بهترین موقع برای عکاسی از طبیعت و مناظر است. دلیل اینکه صبح زود می توانید عکس های خوبی بگیرید به زاویه نور خورشید بر می گردد چون سایه ها نمایان می شوند و طیفی از رنگ ها را می توانید داشته باشید.

 

از جاده خارج شوید

به ندرت می توانید در کنار جاده عکس های زیبایی خلق کنید. بنابراین برای عکاسی از طبیعت تجهیزات کافی داشته باشید و برای خارج شدن از جاده و پیاده روی آماده باشید. GPS یکی از مفید ترین ابزار ها برای جستجوی مکان های جالب است.

 

لنز واید را فراموش نکنید

لنز های واید بیشترین کاربرد را برای عکاسی از طبیعت دارند چون به شما اچازه می دهند در فریم عکس قسمت بیشتری از تصویر را بگنجانید و همچنین نمایی پریپکتیو و احساسی سه بعدی به عکس می بخشند. به این ترتیب در با گرفتن عکسی که قسمت بیشتری از کل صحنه را با خود دارد می توانید بعدا بهترین قسمت را در صورت نیاز از آن جدا کنید و عکس دلخواه خود را داشته باشید

 

نمای جلو را فراموش نکنید.

هر وقت ممکن بود چیز های جالبی را در جلو زمینه عکس قرار دهید تا عمق تصویر را نشان دهید. در عین حال با استفاده از دهانه لنز کوچکتر مطمئن می شوید که همه چیز را در عکس خود دارید.

 

عکاسی با سه پایه

یک نکته ساده دیگر اما ارزشمند برای عکاسی از طبیعت استفاده از سه پایه است. به این ترتیب سرعت کار را پایین می آورید عکس های کمتر اما ریباتری می گیرید. اگر می خواهید واقعا از سه پایه استفاده کنید بهتر است یک مدل سبک وزن آنرا بخرید.

 

عکس های عریض بگیرید

می توانید عکس هایی بگیرید که به حذف نوار بالا و پایین آن تصویری دراماتیک خلق کنید.

 

از فیلتر پلارایز استفاده کنید

استفاده از فیلتر پلارایز باعث می شود آسمان تیره تر به نظر برسد درخشندگی های اضافه حذف شوند و رنگ های اشباع شوند. فیلتر پلارایز معمولا در نور زیاد تاثیر خوبی دارند بنابراین اگر هنگام ظهر در نور شدید آفتاب عکاسی می کنید بدون شک به یک فیلتر پلارایز نیاز دارید.

 

کاهش کنتراست

برای کاهش کنتراست بین چشم انداز و آسمان و تیره تر کردن رنگ آسمان از یک فیلتر مایل به خاکستری استفاده کنید. فیلتر پلارایز معمولا برای آسمان ابری با درخشندگی بالا استفاده نمی شوند بلکه فیلتر های خاکستری با درجات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری مواقع تصویر به گونه ای به نظر می رسد انگار آسمان آتش گرفته است.

 

فیلتر های اصلاح رنگ

برای تغییر رنگ نور در عکاسی از مناظر و چشم انداز های طبیعت از فیلتر های اصلاح رنگ استفاده کنید. این فیلتر ها می توانند عکس را گرم تر یا سرد تر نمایش دهند.

 

فاصله مناسب

از نزدیک ترین فاصله ای که می توانید به وضوح چشم انداز را ببینید عکس بگیرید به این ترتیب می توانید از بالاترین سرعت شاتر استفاده کنید تا همه چیز را با وضوح بالا در عکس نمایان کنید. به این ترتیب به اندازه نیاز از زوم دوربین خود استفاده می کنید و برای گرفتن عکسی با کیفیت مناسب مطمئن ترین کار را انجام داده اید.

 

از فرمت RAW استفاده کنید

اگر دوربین دیجیتال استفاده می کنید و این قابلیت را دارد از فرمت RAW به جای JPG استفاده کنید. ذخیره عکس به این فرمت کارت حافظه شما را بیشتر اشغال می کند اما هیچ فرایندی روی تصویر توسط دوربین انجام نمی شود. (در حالیکه روی فرمت JPG هنگام عکس گرفتن تغییراتی انجام می شود) فرمت RAW آزادی عمل بیشتری برای دست کاری تصویر با نرم افزار های مختلف در اختیار شما قرار می دهد.

 

اصیل باشید!

دیدگاه منحصر به فرد و سبک خاص خود را داشته باشید. هر عکاس شایسته ای می تواند عکسی با چند برابر ارزش عکس های دیگران خلق کند. صادقانه بگویم عکاسان بزرگ عکس های منحصر به فردی خلق می کنند. از تکرار کار های دیگران و تقلید آنها خود داری کنید. زاویه دید های متفاوت و غیر متعارفی برگزینید. به جای اینکه دوربین را در سطح چشم خود قرار دهید چرا آنرا روی زمین قرار ندهید؟! آیا نمی توانید دنیا را از چشم یک حیوان تصور کنید تا چشم یک انسان؟

 

داستان روایت کنید!

درباره عکس خود بنویسید دلیلی که چنین عکسی گرفتید چرا از چنین فیلتری استفاده کردید؟ بگویید چه چیزی نظر شما را جلب کرد تا بایستید و این عکس را بگیرید؟

توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<