نکات مهم برای عکاسی ورزشی یا اسپورت

عکس های ورزشی همیشه در صدر اخبار روزنامه های مختلف است از این رو می توان به عکس های ورزشی لقب یکی از پر مخاطب ترین عکس ها را داد. حال در این لحظه به نحوه گرفتن عکس ورزشی خواهیم پرداخت. برای دیدن ادامه مطلب بر روی ادامه نوشته را بخوانید… کلیک کنید.

مکان یابی

باید تا جاییکه می توانید به آنچه از آن می خواهید عکس بگیرید نزدیک شوید. بیشتر عکاسان رسانه ها برای خود جای مخصوصی دارند و برای آن هزینه هم پرداخت می کنند تا بتوانند بهترین عکس ها را بگیرند. احتمالاً تاکنون که این مقاله را می خوانید حتی مجوز حضور در چنین محلی را نداشته باشید و مجبور باشید از محل تماشاگران عکاسی کنید. با این حال سعی کنید تا جاییکه می توانید نزدیک شوید آشنایی با ورزشی که از آن عکاسی می کنید کمک بزرگی برای شما خواهد بود تا بدانید بهترین مکان برای عکاسی کجاست و بتوانید بهترین لحظه ها را شکار کنید. مثلاً در فوتبال نزدیک دروازه بهترین نقطه برای عکاسی است.

 

لحظه ها را شکار کنید.

عکاسی ورزشی بیشتر زمان سنجی است. برای بودن در محل مناسب و عکس گرفتن از لحظه ها آماده باشید. بیشتر ورزش ها و مسابقات لحظات قابل پیش بینی دارند. ساختن یک گل، یک شوت به سمت هدف و … لحظات قابل پیش بینی هستند.

این را به خاطر داشته باشید: «اگر صحنه را ببینید آن را از دست خواهید داد.» این بدان معناست که شما به عنوان یک عکاس ورزشی باید حرکات را پیش بینی کنید. منتظر ورزشکاران نشوید تا آن حرکت را انجام دهند عکس گرفتن را شروع کنید. مثلاً وقتی که قهرمانی توپ را شوت می کند باید عکس را گرفته باشید اگر معطل کنید توپ در عکس شما نخواهد بود. وقتی که احساس کردید اتفاقی می خواهد بیفتد باید دکمه شاتر دوربین را تا نیمه فشار دهید. (در این هنگام دوربین می تواند زوم کرده و دهانه لنز را تنظیم کند. و قبل از شوت کردن توپ دکمه شاتر را تا آخر فشار دهید.) به مرور که تجربه شما بیشتر می شود متوجه خواهید شد چقدر زودتر از شوت کردن عکس بگیرید.

در ضمن باید تمام وقت آماده باشید چون مسابقات و رقابت های ورزشی لحظات با ارزش ولی غیر قابل پیش بینی هم دارند.

 

تجهیزات ورزشی

عکاسان بزرگ ورزشی لوازم مناسب برای عکاسی دارند. چون بیشتر مواقع در فاصله نسبتاً دوری از سوژه قرار دارید تقریباً در تمام مدت به یک لنر تله فتو احتیاج دارید تا بتوانید به اندازه کافی روی تصویر بزرگنمایی (زوم) کنید. چون بیشتر لنزهای خوب تله بزرگ و حجیم هستند باید یک تک پایه (همانند سه پایه ولی یک پایه دارد) هم داشته باشید.

یکی از لوازم اختیاری که می تواند به شما کمک کند یک فلاش با قدرت بالاست البته در بسیاری از مسابقات ورزشی به شما اجازه استفاده از فلاش را نمی دهند.بنابراین قبل از استفاده از فلاش بهتر است هماهنگی های لازم را انجام دهید.

اتوفوکوس یا فوکوس دستی برای این نوع عکاسی تقریباً بی مصرف است هر چند اتوفوکوس برای بسیاری از انواع عکاسی سرعت مناسب دارد ولی در عکاسی از مسابقات فوکوس دستی به مراتب بهتر عمل می کند چون برای شکار لحظه ها زمان زیادی ندارید. بخصوص اگر هدف شما متحرک باشد و مجبورباشید آن را تعقیب کنید برای اطمینان از قرار گرفتن سوژه در حوزه دید شفاف دوربین مجبورید از فوکوس دستی استفاده کنید.

ولی وقتی سوژه شما در محل مشخصی قرار دارد مثلاً اگر از سبد بسکتبال هنگامی که توپ وارد آن می شود عکس می گیرد اتوفوکوس هم می تواند انتخاب خوبی داشته باشد.

 

ساختار

چهره ها چهره ها منبع ابتدایی احساسات هستند. بنابراین بسیار مهم است که صورت را در عکس خود کاملاً نمایان کنید. بعضی مواقع نمایان ساختن چهره کار ساده ای نیست اگر بتوانید از فلاش استفاده کنید اثر سایه ها را کاهش خواهید داد و بخاطر داشته باشید که شعاع عملکرد فلاش بسیار محدود است.

عکس های عمودی خلق کنید. دوربین خود را ۹۰ درجه بچرخانید ساختار عکس هایی که از یک ورزشکار می گیرید با توجه به قد و قامت او به حالت عمودی عکس تمایل بیشتری دارد همچنین در این حالت عکس بزرگتری از افراد خواهید داشت.

قانون یک سوم را رعایت کنید. این قانون در عکاسی ورزشی هم مفید واقع می شود. کادر عکس خود با یک خط عمودی و یک خط افقی در فاطله یک سوم از حاشیه تصویر تقسیم کنید و سوژه را در محل تقاطع این دو خط قرار دهید. اکنون به بازیکن نگه کنید ببینید به کدام سمت حرکت می کند اگر به سمت راست حرکت می کند آن را در سمت چپ تصویر قرار دهید و اگر به سمت چپ حرکت می کند آن را در سمت راست قرار دهید.

سعی کنید از افراد به صورت تکی عکس بگیرید. بیشترعکس های حرفه ای ها تکی است بنابراین سعی کنید هر بار یک عکس بگیرید، مگر اینکه بخواهید از یک تقابل یا برخورد مانند صحنه نبرد دو ورزشکار یا دریبل کردن آنها عکس بگیرید.

ورزش خود را بشناسید هر ورزشی فنون متفاوتی دارد کلید خلق بهترین عکس های ورزشی آشنایی با ورزشی است که از آن عکس می گیرید. اصول و پایه هر ورزشی را بشناسید و برای آنچه می خواهد اتفاق بیفتد آماده باشید. مثلاً در بازی بسکتبال اگر تیمی در ۱۵ ثانیه مانده به پایان بازی فقط دو امتیاز عقب باشد ممکن است از آن سوی زمین به سمت سبد نشانه برود و حال آنکه در شرایط عادی چنین کاری نخواهید کرد. توجه به این نکات به شما کمک می کند عکس های فوق العاده داغ یا تاریخی خلق کنید.

همینطور شناختن بازیکنان بسیار سودمند است. اگر بازیکن خاصی را می شناسید که بعد از زدن یک گل شروع به رقصیدن یا کارهای غیر معمول می کند می توانید آماده شکار این لحظه باشید.

عکس های منجمد شده از حرکت

بیشتر مواقع می خواهید حرکات را در یک لحظه خاص تبدیل به سکون نمایید یا به اصطلاح آن را منجمد کنید. مردم می خواهند افراد را در میان زمین و هوا ببینند. برای اینکه حرکات را منجمد کنید سرعت شاتر بالاتری احتیاج دارید. هر چه این حرکت سریعتر باشد سرعت شاتر بیشتری نیاز دارید و هر چه سرعت شاتر بالاتر برود احتیاج به نور بیشتری دارید. بیشتر مواقع این مشکل خیلی دردسر ساز نیست چون بیشتر مسابقات در فضای آزاد و در نور زیاد انجام می شوند. بنابراین سرعت شاتر دوربین خود را روی سریعترین حالت قرار دهید.

 

ترفند جابجایی

منجمد کردن همیشه روش خوبی برای عکاسی نیست. عکسی که پشت زمینه آن مات شده است، نشان از حرکت و جابجایی و سرعت بالا دارد. شما که نمی خواهید یک ماشین مسابقه در عکس شما ساکن به نظر بیاید پس باید به گونه ای عکس بگیرید که در تصویر اتومبیل شفاف و پشت زمینه آن مات باشد در این صورت سرعت حرکت اتومبیل بسیار زیاد به نظر می رسد.

برای این منظور باید سرعت شاتر را کم کنید و با دوربین سوژه مورد نظر را دنبال کنید هنگام تعقیب جسم متحرک برای اینکه تصویر آن مات نشود باید آنرا در فاصله مشخصی از کادر دوربین ثابت نگه دارید این کار احتیاج به کمی تمرین دارد و پس از مدتی به این روش می توانید عکس های زیبایی بگیرید.

هیجانات

شور و هیجان همان چیزی است که سبب خلق عکس های زیبایی می شود. اگر در عکس شما احساس وجود نداشته باشد جذابیتی هم ندارد. خوشبختانه بازیکنان از خود رفتار های احساسی زیادی به نمایش می گذارند. هلهله و شور برد و اندوه باخت هر دو احساسات فوق العاده ای برای عکاسی هستند. اما نباید از هیجانات دیگر غافل شوید: آماده شدن یک قهرمان پرش برای شکست رکورد، تمرکز یک شوت زن هنگام پنالتی زدن، واکنش تماشاگران هنگام تغییر نتیجه ناگهانی و… می توانند عکس های خارق العاده ای بسازند. فراموش نکنید در این لحظات دوربین خود را به همه سو به خصوص تماشاگران بچرخانید تا صحنه ها را شکار کنید.

 

عکس ها تر و تمیز بگیرید

شاید نتوانید از همه صحنه های زیبا و هیجانات عکس بگیرید بنابراین باید از روند گذر بازی هنگام وارد شدن بازیکنان به زمین مسابقه تا خروج آنها از زمین و حتی قبل و بعد از آن عکس های شفاف و واضح داشته باشید. از کار هایی که بازیکنان انجام می دهند عکس بگیرید.

عکس های زیادی بگیرید

حتی اگر یک عکاس حرفه ای باشید هر عکسی که می گیرید یک عکس کامل از شور و هیجان و تحرک نخواهد بود و بسیاری از عکس ها آن گونه که تصور می کردید نخواهد شد. بنابراین باید هر چه می توانید از صحنه ها و رویداد ها عکاسی کنید. معمولاً عکاسان حرفه ای در حدود ۱۰۰ عکس می گیرند و فقط ۲ الی ۳ تا از آنها را استفاده می کنند. سعی کنید عکس هایی بگیرید که هر کدام روایت یک داستان یا بیانگر اوج احساسات باشند.

عکس گرفتن از رویداد های ورزشی کاری پر زحمت و وقت گیر است اما با صبر و کمی دانش و مهارت می توانید عکس های زیبایی برای مجلات ورزشی خلق کنید

توضیحات در مورد نویسنده :

مسعود رضایی هستم ، 23 ساله ، مدیر گروه نوجوان تک تمپ ، دانشجو ، علاقمند به طراحی وب سایت ، گرافیک و بازی های رایانه ای . هدف ما بالا بردن هنر گرافیک در بین هموطنان مان است .

Visit Masoud's Website



محصولات فروشگاه



<